Een derde spoor traject, wat is dat precies?

Na het stuk van vorige week over tweede spoor re-integratie is het nu tijd voor een stuk over een ander soort re-integratie. Namelijk een derde spoor re-integratie. Deze variant is wellicht iets minder bekend, maar daardoor des te interessanter om even door te nemen en te bespreken.

Wat houdt derde spoor re-integratie precies in?

Wanneer een werknemer arbeidsongeschikt wordt en het lukt niet om via een tweede spoortraject een nieuwe werkplek voor deze werknemer te vinden, dan volgt een WIA keuring voor deze werknemer. Dit gebeurt twee jaar nadat de werknemer in de ziektewet terecht gekomen is. Als uit de WIA keuring naar voren komt dat de werknemer wel nog bruikbare kwaliteiten heeft voor een werkplaats, dan komt deze in aanmerking voor een WGA uitkering (Wet werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten). Vanuit deze uitkering krijgt de medewerker ondersteuning om alsnog een passende baan te vinden, dit noemen we dan een derde spoor traject.

Hoe gaat dit precies in zijn werk?

Er zijn twee manieren die gevolgd kunnen worden tijdens een derde spoortraject. Dit ligt voornamelijk aan het feit of de werkgever een derde spoortraject heeft opgenomen in de verzekering. Als dit niet zo is dan blijft de werkgever verantwoordelijk voor de re-integratie van de werknemer. De duur van deze verantwoordelijkheid is maximaal tien jaar.
Wanneer de werkgever wel verzekerd is, dan neemt het UWV of de verzekeraar de verantwoording over en gaan deze samen met de werknemer op zoek naar een nieuwe passende baan.

Waar kan ik terecht voor een derde spoortraject?

In principe is de werkwijze voor een derde spoortraject grotendeels hetzelfde als dat van een tweede spoortraject. Uw re-integratiebureau (bijvoorbeeld Werkmans) gaat met u in gesprek over de aanpak van het traject en de mogelijkheden voor uw ex-medewerker op een nieuwe baan. Samen met de medewerker wordt er gezocht naar een passende werkplek. De kans bestaat dat uw re-integratiebureau een derde spoortraject (nog) niet aanbiedt. Dit komt omdat deze trajecten nog niet vaak voorkomen, al laten trends zien dat derde spoortrajecten in de toekomst steeds meer gezien zullen worden. Het is financieel zo wel voor verzekeraar als ex-werkgever erg aantrekkelijk om een 3e spoortraject in te zetten.

Wilt u nog meer informatie over dit onderwerp dan kunt u altijd mailen naar info@werkmans.nl of bellen naar: 0735513042.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.