De 7 ergste sollicitatie missers

In Psychologie Magazine kwamen we een artikel tegen over de 7 ergste sollicitatie missers die gemaakt worden tijdens sollicitatiegesprekken. Erg leuk geschreven en door de tips die worden gegeven zeker een aanrader om te lezen. Werkmans heeft het artikel kort samengevat, het volledige artikel lees je hier.

1. Hijgen naar het baasje
Volgens loopbaancoach en trainer John Koeman de grootste fout die wordt gemaakt in sollicitatiegesprekken: onduidelijk zijn over wat je kunt en wat je wilt. Sollicitanten willen de baan zo graag dat ze alles doen en zeggen wat de personeelschef of recruiter wil horen. Koeman stelt dat meepraters niet authentiek zijn en zich niet onderscheiden van de rest. Hij raadt sollicitantanten aan om op internet een ‘Belbin-test’ te maken. Dit is een wetenschappelijke persoonlijkheidstest die gratis te vinden is op internet. De test helpt om inzicht te krijgen welke rol je in een team vervult. Nog een tip van Koeman is om bovenaan je CV een aantal unieke positieve eigenschappen te zetten. Mensen die dat doen worden positiever beoordeeld.

2. Je laten intimideren door de situatie
Mensen gedragen zich per definitie afwijkend in een situatie waarin ze worden beoordeeld, zegt assessmentpsycholoog Danny van der Schoor. Hij zegt als je uit eigen beweging onder woorden kunt brengen wat er met je gebeurt, scoor je punten. Om te zorgen dat je een helder verhaal over jezelf paraat hebt, is het nuttig je te realiseren dat je tijdens een sollicitatiegesprek in een afhankelijke positie bent. Vraag je van tevoren af hoe je reageert in sociaal onveilige situaties, zoals een functioneringsgesprek.

3. Vertrouwen op de automatische piloot
Sollicitanten hebben de neiging om hun verhaal van buiten te leren en als een brochuretekst op te dreunen. Patricia Sandel, recruiter bij it-detacheerder Neomax, wil vooral menselijke emoties horen: wat doet succes met je? Wat gebeurt er als iets mislukt? Vertel vooral over iets dat je leuk vindt of wat je goed kunt, dat heeft een positief effect op je non-verbale gedrag. Sollicitanten die geregeld oogcontact maken komen over als sterk en competent en kandidaten die veel gebaren met de handen en vaak aan het woord zijn worden beoordeeld als gemotiveerder, aardiger en sociaal vaardiger.

4. Je sterke punten afzwakken
Veel sollicitanten zwakken hun kwaliteiten af en spreken met voorzichtigheid en voorbehoud. Het is handig om te weten waar je goed in bent en dat ook goed kunnen verwoorden. Kandidaten die hun eigenschappen aandikken worden beoordeeld als geschikter en competenter. Diane van Galen, businesspartner recruitment bij ABN AMRO, attendeert sollicitanten er wel op dat als je jezelf aanprijst dat je wel concrete voorbeelden moet hebben om je stelling te onderbouwen. Een veilige manier is om jezelf te laten aanbevelen door anderen, dit kan bijvoorbeeld via LinkedIn.

5. Geen vragen stellen
Vragen stellen brengt gelijkwaardigheid en verdieping in het gesprek. Toch vergeten kandidaten vaak vragen te stellen tijdens sollicitatiegesprekken. Mensen die aandacht, interesse en waardering tonen, worden leuker gevonden. Vragen stellen is ook nodig om te kijken of het bedrijf wel bij je past. Vraag naar de toekomstvisie of waar de gesprekken bij de koffiemachine over gaan. Pas wel op gespeelde interesse komt snel nep over.

6. De verkeerde kleding dragen
Het lijkt een open deur, maar in de praktijk gaat het toch vaak mis: kleed je netjes en representatief voor een sollicitatie. De uitkomst van een sollicitatiegesprek is vaak al duidelijk in de eerste minuten, zegt hoogleraar Roos Vonk. Personeelsmedewerkers zijn ook maar mensen, en net zoals bij andere ontmoetingen bepalen ze in de eerste milliseconde wat ze van een kandidaat vinden. Iemands voorkomen en kledingkeuze spelen daarbij een belangrijke rol.

7. Een sollicitatiebrief sturen met spelfouten en clichés
In een onderzoek door uitzendbureau Accountemps onder drieduizend managers gaf meer dan de helft aan dat ze een kandidaat afwijzen als er drie tot vijf spelfouten in zijn of haar brief staan. Ook knappen ze af op clichés als ‘harde werker’ en ‘teamspeler’, bleek uit onderzoek door vacaturebank CareerBuilder; managers houden van eenvoudige, krachtige werkwoorden als ‘bereikt’, ‘verbeterd’ en ‘beïnvloed’. Tip van de recruiters van qiss it: zorg dat je een nette voicemail hebt, die niet begint met ‘Yo’ en ook niet is ingesproken door je dochter.

Dit artikel is afkomstig uit Psychologie Magazine van 1 oktober 2014

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.